Betaling og fakturering

Det er et mylder av tilbud kring betalings-og faktureringssystemer. Det er store endringer i tilbudet med utvikling av teknologiske løsninger og apper. Vi har likevel prøvd oss på tips og råd videre i artikkelen. 

Betalingssystemer

For å tilfredsstille kravene til dokumentasjon fra Skatteetaten, er det viktigste at du fra start lager gode rutiner og følger disse.

Hvilken løsning som passer for din bedrift avhenger av ambisjonene for omsetningen og måten du selger på. Noen systemer har årsavgift, andre månedsavgift og noen tar en prosentandel av hvert salg. Noen terminaler kan leies, andre må kjøpes. 

iZettle brukes av mange. Det er lett å bestille terminal på nettsiden og få den tilsendt. Det er enkelt å sende til/integrere rapporter i regnskapssystemet. Du kan også sende faktura via sms eller e-post.

Vipps er enkelt å bruke i begynnelsen, men hjelper deg ikke å sortere på poster i et fakturaprogram for eksempel. Ulempen er at utenlandske kjøpere ikke kan betale deg med vipps. Du kan lage produktpriser i bedriftsabonnementet til Vipps. Sett deg inn i mulighetene og bruk et system som er tilpasset din skala og forbrukergruppe. 

Fakturering

  • bruk et enkelt fakturaprogram som gjør at du sender seriøse og ryddige fakturaer fra starten av feks. www.sendregning.no  
  • etterhvert som du kommer over momsgrensen og du har råd til å bruke regnskapsfører, så har de gjerne et regnskapsprogram som du kan bruke, og som også inkluderer fakturasending. 
  • et faktura-og regnskapsprogram som er tilpasset små bedrifter, uten at du trenger å være tilknyttet en regnskapsfører er www.fiken.no